Creditnota opstellen
Een creditnota is een ‘negative’ factuur. Het is een bewijs dat aangeeft dat de leverancier geld terugstort aan een klant. Dit kan het gevolg zijn van een fout in een voorgaande factuur of een volumekorting die verband houdt met een reeks van aankopen die in het verleden plaatsvonden.
Aangezien creditnota’s gebruikt worden als bewijs moeten deze voldoen aan enkele wettelijke voorwaarden en dezelfde informatie bevatten als facturen:
- De datum waarop de creditnota werd uitgereikt
- Een uniek nummer dat direct volgt op het nummer van de voorgaande creditnota
- De naam van de leverancier
- Het adres van de administratieve zetel of hoofdkantoor van de leverancier
- Het BTW nummer van de leverancier
- De naam van de klant die een bedrag zal terugkrijgen
- Het adres van de klant
- Het BTW nummer van de klant
- Het bedrag excl. BTW
- De aangerekende BTW en het BTW percentage (Verschillende lijnen kunnen verschillende BTW tarieven vermelden)
- Het totaal bedrag incl. BTW
Ook moet er een bijkomende vermelding getoond worden indien het BTW bedrag niet 0 is: “Btw terug te storten aan de Staat in de mate waarin ze oorspronkelijke in aftrek werd gebracht”. Dit om te vermijden dat de klant de oorspronkelijke factuur gebruikt om BTW terug te trekken van de staat terwijl een deel van dewe BTW via de creditnota geannuleerd werd.
Creditnota opnemen in boekhouding
Het boeken van een creditnota in een boekhouding gebeurt op dezelfde manier als het boeken van een verkoop. Alleen is het bedrag negatief. (In sommige boekhoudprogramma’s moet het bedrag positief worden ingevoerd)