Inleiding

Bij het voeren van een vereenvoudigde boekhouding is het bijhouden van informatie over alle verkopen, aankopen en betalingen van de zakelijke activiteiten verplicht. Voor de komst van computers werd al deze informatie bijgehouden in dikke boeken. Daarom zegt men dat je in een vereenvoudige boekhouding een aankoopdagboek, een verkoopdagboek en een financieeldagboek moet bijhouden. Ook wordt er verwacht dat er één keer per jaar een lijst wordt opgesteld van alle bezittingen en schulden van de onderneming. (Dit wordt ook wel eens het inventarisboek genoemd.)

Tegenwoordig wordt deze informatie bijgehouden op de computer. De verschillende opties met hun voor en nadelen worden op het einde van deze handleiding besproken. Deze gids is zo opgesteld dat deze kan gebruikt worden in combinatie met de verschillende opties die er op de markt aanwezig zijn.

Verkoopdagboek

Informatie over al jouw verkoopstransacties moeten ingevoerd worden in de boekhouding. Voorbeelden hiervan zijn facturen die je uitschrijft aan klanten, creditnota’s die je opstelt en verkopen die gebeuren zonder dat er facturen worden opgesteld. De ontvangst van de betalingen van klanten die direct bij de verkoop gebeuren of later plaatsvinden moeten apart worden bijgehouden in het financieeldagboek.

Aankoopdaboek

Informatie over al jouw aankooptransacties moeten ingevoerd worden in de boekhouding. Voorbeelden hiervan zijn ontvangen facturen en credietnota’s. Wanneer je deze ontvangen facturen betaalt moet je deze betaling apart opnemen in het financieeldagboek. Voor aankopen die gedeeltelijk voor privédoeleinden zijn gemaakt kan je enkel het beroepsgedeelte als kost aftrekken bij het berekenen van de winst waarop belasting wordt berekend. Deze splitsing moet je dus ook mee opnemen. Bovendien zijn niet alle kosten 100% aftrekbaar ook al worden zijn 100% gemaakt voor beroepsdoeleinden. Dit moet ook juist aangeduid worden om de berekening van de winst te vergemakkelijken

Financieeldagboek

Alle betalingen en ontvangsten van de beroepsactiviteiten moeten ook worden opgenomen in de boekhouding. Overschrijvingen tussen de zakelijke rekening en persoonlijke rekeningen moeten ook worden bijgehouden

BTW aangifte

Op basis van de informatie die is opgenomen in de boekhouding moet per kwartaal een BTW aangifte worden opgesteld. Deze aangifte toont hoeveel BTW er verschuldigd is aan de staat en welk bedrag er elke maand aan de BTW administratie moet worden gestort.

Personenbelastingaangifte (zelfstandigen)

Zelfstandigen kunnen op basis van de informatie opgenomen in de boekhouding ook hun personenbelastingaangifte invullen

Deze praktische gids zal al deze verschillende verplichtingen in detail behandelen als ook de vele uitzonderingen die opduiken. Bij gebruik van de juiste software moet u deze uitzonderingen echter niet van buiten leren aangezien deze hiermee automatisch rekening houdt.